torsdag 2 september 2010

Aldrig har Superettan känns så nära..

Mitt lag Gefle IF ligger riktigt dåligt till i den allsvenska tabellen. Näst sist med nio matcher kvar, tre poäng upp till säker mark och två till kvalplatsen. Årets säsong började väldigt bra, men har nu gått över till att varje match är en ödesmatch. De senaste matcherna har försvarsspelet varit riktigt illa.



Försvaret: Lagkapten Bernhardsson hänger inte alls med på högerbacken och slår alldeles för ofta iväg bollarna. Senatore har inte lyckats ersätta den så lyckade Andreas Dahlén. Mittbacksparet Omar Jawo och Daniel Theorin har darrat oväntat mycket. Det som en gång var Gefles styrka har blivit dess svaghet. Detta måste rättas till kvickt som fan. Mina förslag till detta är att ge den unga Olof Mård en verklig chans i mitten.

Mittfältet: Yttrarna har dock varit ganska bra måste jag säga. James Frempong har varit skadad ganska länge, men nu när han är tillbaka så har han imponerat på kanten. Den andra kanten har också Jonas Lantto varit övervägande bra. Det är på mitten det faller.

Yussif Chibsah får göra alldeles för mycket själv. Hans kollega Mikael Dahlberg kan ses som ett stort, jävla, fiasko. Värvades som anfallare men har flyttats ner till mittfältet där han gör ingen nytta. Alternativen till honom är tyvärr inte heller så bra. Det jag skulle vilja se istället för Dahlberg är att Gram eller Öhagen får spela bredvid.

Anfall:
I Anfallet så har Jakob Orlov nästintill lyckats axla Gerndts roll. Har gjort sex mål sedan han fått förtroende. Bredvid honom så finns veteranen Hans Berggren, nyförvärvet Dragan Kapcevic och Daniel "Sulan" Westlin. Det bästa här är nog Berggren-Orlov.

Nu flyttas fokus till de återstående nio matcherna. Kan man klara det?
Tänkte redovisa mina tankar inför de återstående matcherna.

2010-09-11 Allsvenskan, herrar Helsingborgs IF - Gefle IF FF
2010-09-19 Allsvenskan, herrar Gefle IF FF - IF Brommapojkarna
2010-09-22 Allsvenskan, herrar Örebro - Gefle IF FF
2010-09-27 Allsvenskan, herrar Gefle IF FF - Halmstads BK
2010-10-03 Allsvenskan, herrar Kalmar FF - Gefle IF FF
2010-10-16 Allsvenskan, herrar AIK - Gefle IF FF
2010-10-24 Allsvenskan, herrar Gefle IF FF - GAIS
2010-10-31 Allsvenskan, herrar Gefle IF FF - Djurgården
2010-11-07 Allsvenskan, herrar IFK Göteborg - Gefle IF FF

Helsingborg, Örebro och IFK Göteborg borta räknar jag med det blir noll poäng, att kunna kriga sig till ett oavgjort resultat i någon av matcherna vore väldigt viktigt. BP hemma blir en riktigt viktig match då det är i nuläget tre poäng före. Man kan säga att alla återstående hemmamatcher är riktigt bra vinstmöjligheter. Fyra vinster där så tror jag vi grejar det. Matchen mot AIK får man inte förlora heller då det är en konkurrent.

Så hur går det då? Främst så måste man få försvarsspelet att funka igen, utan det så är det kört. Jag velar verkligen sekund efter sekund hur jag tror. När vi tappade poäng mot Mjällby i sista minuten var det tungt och i den senaste förlusten mot Häcken var det ännu tyngre. Men jag tror vi fixar detta, vi måste bara göra det.

Om vi åker ner kommer vi inte gå upp på minst fem år..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar